Spinning-Stages

Del gjerne via

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nå kan vi snart ønske velkommen til et nytt sykkelår på Y3T.
Bare vi får kontroll på smittesituasjonen i regionen vår – så gleder vi oss til atter å kunne åpne dørene til vårt flunkende nye treningssenter.
Vi har investert i sykler fra Stages som kanskje er det nærmeste du kommer utesykling inne. Der de fleste andre sykler med wattmåling styrer etter beregninger, måler våre Stagessykler watten din nøyaktig ved at det sitter en wattmåler på pedalen.
Hva er så watt? Watt er en måleenhet som måler styrken i tråkket ditt sammen med antall tråkk per minutt.
For å måle prestasjon/forbedring må du ha konkrete tall å jobbe utifra – det er det trening med watt gir deg, uansett om du er mosjonist eller toppidrettsutøver. Å måle treningseffekten etter watt er mye mer nøyaktig enn puls. Pulsen styres og påvirkes av ulike faktorer som hva du har trent de siste dagene, hva du har spist og drukket, rett og slett av dagsformen.

På en intervalltrening vil du dessuten ha en svært forsinket pulsforhøyning til ønsket nivå og jage etter det i stedet for på wattmåling som svarer opp effekten din fra første tråkk.

For en «gammel traver» som i alle år har jaget puls, gleder jeg meg nå til å kunne trene mer planmessig og til å kunne se reell effekt av innsatsen min gjennom dette. Synes du likevel dette blir for teknisk og lite motiverende – eller enda til vanskelig å forholde deg til – så fortvil ikke. Om du bare vil på sykkeltimen for å få rørt deg, få den herlige effekten av å jobbe med høy puls, svette og sykle til motiverende musikk sammen med andre – så vil du ikke merke forskjell.
Dette får du fortsatt på samme måte som før. Men er du i tillegg den som vil se konkrete resultat og progresjon av treningen din, at du ønsker å se at du blir raskere, sterkere, klarer sykle lengre, orke mer – så vil du ved dette kunne måle deg selv konkret.
Puls/hjertefrekvens gir deg fakta på hvor hardt kroppen opplever treningen. Watt gir deg fakta på hvor godt kroppen faktisk presterer. Syklisten ser selv om han/hun produserer mer watt på samme puls.

Hva kan vi så tilby deg?
På Y3T skal vi tilby varierte timer som favner alle. -Nybegynnertimer der du får prøvd ut om sykkeltrening faktisk er noe for deg, hvor vi er litt grundigere i innføringen. -Ordinære timer der vi følger en planlagt løype. -Intervalltimer der vi veksler mellom høyintensitetsperioder og lavintensitetsperioder – en perfekt treningsmetode for å øke forbrenning, forbedre kraft og utholdenhet. (Mer om intervalltrening ved en senere anledning 😊)

Vi vil i Stages kunne ha virtuelle sykkeltimer, vi vil kunne arrangere litt interne konkurranser i salen, lengre konkrete løyper – hentet både fra fjernt og veldig nært. Systemet byr på enormt med muligheter – og dette er nytt for oss også og vi vil sakte, men sikkert utvikle et mer spennende og variert opplegg for alle våre medlemmer. For flere av oss er dette en ny og bedre måte å tenke sykkeltrening på også inne. Vi har mye mer spennende informasjon å dele med dere i tiden som kommer, som watt-tester og måling av FTP – her skal vi ta sykkeltimene til ett nytt nivå!

-Anne

Redaktør | y3t.no

Redaktør | y3t.no

On Top

Siste nytt

Del gjerne

Ikke Medlem?

Få de siste oppdateringene

Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev

Ingen spam, kun varsler om nyheter og viktige informasjon.

Kategorier
FRA BLOGG

Relaterte innlegg

Hjemmetrening

Hva kan du gjøre for å bli sterkere, forebygge skade, bygge ett bedre immunforsvar og øke din allmenne helsetilstand nå som treningssentrene er stengt? Gå

Spinning-Stages

Nå kan vi snart ønske velkommen til et nytt sykkelår på Y3T. Bare vi får kontroll på smittesituasjonen i regionen vår – så gleder vi

6 motiverende treningstips for nybegynnere

Akkurat startet å trene? Du lurer kanskje på hvor du skal begynne. Følg disse syv gymtipsene for nybegynnere, slik at du kan føle deg sterkere – fysisk og mentalt – før og etter hver treningsøkt.